Historia samochodu i marki Imperia.

Zapomniane auto, marka która zrewolucjonizowała w niektórych aspektach dzieje motoryzacji po dziś dzień. Wraz z moim przyjacielem Igorem wybraliśmy, się do Belgii, aby na nowo odkryć historię zapominanej marki samochodu Imperia.

W poszukiwaniu samochodu Imperia najpierw udaliśmy się do Liege największego miasta francusko-języcznej Walonii. Właśnie tam dawniej znajdowała się pierwsza fabryka samochodów Imperia. Po przybyciu pod wskazany adres czekało nas zaskoczenie, ponieważ na miejscu nie było żadnych zakładów, tylko gęsto zabudowane ulice. Po krótkim sprawdzeniu okazało się, że adres był poprawny, a pierwsze Imperie były produkowane właśnie w małym zakładzie wewnątrz wielowiekowej kamienicy. Produkcja samochodów w tych utrudnionych warunkach, trwała zaledwie rok. W 1907 roku właściciel firmy Adrien Piedboef z powodu braku miejsca przeniósł zakłady Imperia do położnej w okolicach Liege malowniczej miejscowości Nessonvoex.

ULICA RUI FRAGNEE W LIEGE PRZY KTÓREJ ZNAJDOWAŁ SIĘ PIERWSZY ZAKŁAD IMPERII.
PIERWSZY ZAKŁAD PRODUKCJI SAMOCHODÓW IMPERIA

Zakupił tam fabrykę samochodów, która należała wcześniej do znanego konstruktora Henriego Piepera. Był on znanym wynalazcą, który jako pierwszy opatentował silnik spalinowo – elektryczny. Obecnie popularnie nazywanym silnikiem hybrydowym. Co ciekawe takie rozwiązania jak zapalniczka samochodowa, przycisk startu silnika w samochodach elektrycznych czy szyber-dachy były jako pierwsze zastosowane właśnie w samochodach Imperii.

NESSONVAUX I FABRYKA
IMPERIA MODEL 7-25 CV Z 1932 ROKU

Zainteresowani dalszą historią marki udaliśmy się, więc do Neesonvoex. Najpierw zaplanowaliśmy wizytę w muzeum samochodów Imperia. Po dotarciu na miejsce spotkało nas niedowierzanie, bo cel naszej podróży z zewnątrz przypominał raczej zabudowania gospodarskie. Jednak ze względu na to, że przybyliśmy z daleka, usilnie staraliśmy się zlokalizować muzeum, nawet za cenę wtargnięcia na posesje prywatnego właściciela. Po wejściu do jednego z budynków gospodarczych, natrafiliśmy na zakład naprawy samochodów. W środku po krótkim rekonesansie, ku naszemu zaskoczeniu ukazało się pomieszczenie ze starymi odrestaurowanymi autami. Niestety muzeum było zamknięte. Miesiąc styczeń, a więc w tej części Belgii, okres poza sezonem. Byliśmy tam zaledwie 10 minut. Zanim nie przyszedł właściciel budynku. Mówił tylko po francusku. I powiedział, że muzeum będzie otwarte od kiewietnia i wtedy będzie przewodnik i można będzie zwiedzać. Jednak przez ten krótki czas przebywania tam, udało nam się uchwycić kamerą kilka zabytkowych imperii.

IMPERIA 1100 TYP 8/12 CV Z 1927

Po wizycie w muzeum postanowiliśmy obejrzeć zakłady, w których produkowano Imperie. Przed wojną Imperia była głównym pracodawcą w Nessonvaux i okolicy, nic dziwnego, że do dzisiaj starsi mieszkańcy z nostalgią wspominają te czasy. W miejscowości działa chociażby frytkarnia o nazwie Imperia. Budynki byłej fabryki, przejęte są obecnie przez kilka mniejszych zakładów, niektóre hale od czasów ustania produkcji samochodów w 1958 roku stoją wciąż puste. Wejście do byłych zakładów Imperii przypomina bramę wjazdową do średniowiecznego zamku. Pierwszy właściciel Imperii Adrien Piedboef pochodził z Akwizgranu symbolem tego miasta jest Karol Wielki. Nazwa marki i symbol korona miała, więc nawiązywać do imperium Karola Wielkiego.

DAWNA BRAMA WEJŚCIOWA DO FABRYKI IMPERII W NESSONVAUX.
LOGO IMPERII

Warto zauważyć, że w swoim szczycie zakłady Imperii produkowały 9 samochodów dziennie. Natomiast łącznie do momentu zakończenia produkcji, wyprodukowano 20000 tych samochodów. Modele Imperii miały ciekawe często pochodzące od nazw ptaków nazwy: Albatros, Mouette, Dianę, Hirondelle, Mésangę i Alouette. W założeniu oprócz modeli sportowych Imperia była autem dla każdego, w przeciwieństwie do innej belgijskiej marki Minerva, która była bardziej dedykowana dla wyższych sfer.

IMPERIA TA-8 SPORT

Samochody Imperia wygrywały wiele prestiżowych targów w Brukseli czy Paryżu. Sportowe Imperie zwyciężały wielokrotnie w Grand Prix Belgii. Na zawodach osiągały prędkość do 144 km/h. Samochód ten znany był przede wszystkim ze swojej solidności i niezawodności. Wnętrza tego samochodu wykończone były skórą. Dlatego w zakładach Imperii pracowało dużo kobiet. Przy szyciu skórzanych pokryć wymagana była duża precyzja.

GRAND PRIX BELGII, 1922 ROK

Po wejściu na tereny zakładu, od razu rzucił nam się w oczy tor testowy dawnych samochodów Imperii. Tak jak na starych zdjęciach i folderach tor testowy prowadzi na dach fabryki. Dlaczego tor testowy na dachu fabryki? Okazuje się, że zadecydowały względy praktyczne. Zakłady Imperii znajdowały się pomiędzy dwoma wzgórzami, dlatego brakowało miejsca na dalszą ekspansję fabryki. Dlatego zdecydowano się na wybudowanie toru testowego na dachu. Wzorowano się przy tym na zakładach Fiata w Turynie, gdzie po raz pierwszy zastosowano właśnie takie rozwiązanie.

TOR TESTOWY IMPERII PRZED WOJNĄ I DZISIAJ

W czasie drugiej wojny światowej, zakłady Imperia w Nessonvaux przeżywały trudne chwile. Zakład stał się filią niemieckiego Volkswagena. Zachowały się relacje ludzi mówiące, że w tym trudnym czasie na wszelkie sposoby próbowano sabotować produkcje. Z linii montażowych często zjeżdżały samochody niekompletne, wadliwe. Po drugiej wojnie światowej brakowało środków finansowych na wznowienie produkcji w pełnym wymiarze, produkowano głównie podzespoły dla innych zagranicznych marek. M. In dla marki Triumph. Po przeniesieniu produkcji podzespołów tej marki do Antwerpii. W 1958 roku zdecydowano o zamknięciu produkcji samochodów w miejscowości Nessonvaux.

NOWA IMPERIA. TARGI W BRUKSELI.

Jednak w 2011 roku firma Green Propulsion z Liege we współpracy z miejscowym Uniwersytetem zdecydowała o wznowieniu ( na razie na małą skalę) produkcji ekologicznych samochodów pod nazwą Imperia. Tak jak u swoich przedwojennych poprzedników można znaleźć w nich silinik spalinowo-elektryczny. Rozwiązania, które stosowane były przedwojną wracają, więc ostatnio do łask. Z perspektywy czasu, warto więc czasami przypomnieć sobie historię tych zapomnianych miejsc. A także ludzi, którzy kiedyś w małych zakładach tworzyli wielkie wychodzące w przyszłość rozwiązania.

Zapraszam do oglądania i subsykrybowania mojego kanałau „Historia na zawołonie” na youtube. https://www.youtube.com/channel/UCwkaMV7Q5GaI3aEAus2eYrA/

Zapraszam również do obejrzenia flilmiku o Historii zapomnianego samochodu Imperia link poniżej:

Zapraszam do oglądania filmu o Imperii na youtube
Tutaj również interesujący film o historii i przyszłości Belgii.

Dodaj komentarz